Strategie uitdagingen? Dit is hoe je mensen (wel) meeneemt…
Alle neuzen dezelfde kant op, iedereen weet precies wat er van hem of haar verwacht wordt, we zijn één geolied team… Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als organisaties groter worden navigeren mensen weleens een verkeerde richting op. Wat je in de basis nodig hebt om koers te houden en wat je nog meer helpt, is het volgende:
5 basisvoorwaarden voor de uitvoering van de strategie
Deze vijf basisvoorwaarden adviseer ik om de gekozen strategie bij iedereen te laten landen:
Voorwaarde 1: Zorg voor duidelijkheid en samenhang
Allereerst moet hetgeen je wil gaan doen voor iedereen duidelijk zijn. Daarbij is van belang dat mensen begrijpen wat hun eigen bijdrage is en wat de samenhang is met de andere activiteiten. Zonder die duidelijkheid gaan mensen zelf invulling geven en komt er al in een vroeg stadium ‘ruis’ op de lijn. Aan “Oh, ik dacht dat dit werd bedoeld…” heb je niets. Check dus of de strategie door iedereen begrepen wordt.
Voorwaarde 2: Leg het waarom uit
Het uitleggen van het ‘waarom’ wordt helaas nog weleens vergeten. Als niet duidelijk is wat de reden is om te veranderen of een andere koers te varen, dan krijg je onvoldoende of helemaal geen betrokkenheid en blijven mensen vasthouden aan hetgeen ze gewend zijn. Door het waarom uit te leggen ontstaan in veel gevallen begrip en medewerking. Mijn boekentip: ‘Begin met het Waarom’ van Simon Sinek.
Voorwaarde 3: Zorg voor buy-in, denk ook bottom-up
Vanuit de directie, top-down, is een bepaalde richting nodig. Maar mijn tip is om al in een vroeg stadium te vragen of medewerkers willen meedenken wat er voor de nieuwe koers nodig is. Daardoor ontstaan initiatieven die de reis naar het strategische doel nog sneller of interessanter maken.
Voorwaarde 4: Sta open voor aangedragen initiatieven
Bij het directief opleggen van hetgeen jou als manager het meest aanspreekt ga je jouw doelen niet behalen. Daarom is het belangrijk dat managers openstaan voor aangedragen initiatieven. Zorg er daarbij wel voor dat duidelijk is op basis van welke criteria beslissingen genomen worden, zodat iedereen kan zien hoe zijn of haar initiatieven zijn beoordeeld. In een volgende blog gaan we dieper in op prioriteren en het bepalen van criteria.
Voorwaarde 5: Omarm verandering
Realiseer je dat we leven in een tijdperk waarin morgen alles anders kan zijn. Perfectie bestaat daarom niet, wel de keuze om op tijd mee te veranderen. Vaak is ‘iets in stappen doen’ beter dan te lang wachten.
Zoals bij de inleiding beloofd is er nog iets anders dat je helpt bij de uitvoering van de strategie: dat is visualisatie! Wat is er krachtiger dan je hele strategie samengevat op één online digitale pagina? De essentie van je strategie overzichtelijk bij elkaar, waarbij in één oogopslag duidelijk wordt hoe ieders werk bijdraagt aan het realiseren van het gemeenschappelijk doel.
Wil je hier meer over weten, lees dan nog even deze blog, die gaat over onze gratis digitale OGSM-module die we naar aanleiding van een klantvraag ontwikkelden.
Succes met koers houden!
Remco Reitsma– ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]