ProjectReports

Dit is hoe planmatige verandering tijd en geld bespaart

Dit is hoe planmatige verandering tijd en geld bespaart

Wat ik nagenoeg zeker weet is dat je als directeur of als manager van een afdeling steeds vaker met veranderingen geconfronteerd wordt. Daarbij gaat het vaak om verandering van het gedrag van mensen. Wat doe je dan om het gewenste verandergedrag te bereiken? Ga je verandermanagementboeken lezen, op Youtube filmpjes van bekende verandergoeroes bekijken, of het internet afspeuren? Of pak je de verandering aan op basis van je eigen ervaring en gevoel?


Onderzoek heeft aangetoond dat het gestructureerd aanpakken van een verandering een grotere kans op succes oplevert. Zeker is het dat de verandering je veel tijd en energie gaat kosten. Zorg dat je het zo effectief mogelijk doet, dat bespaart uiteindelijk veel verspilling van tijd en geld. Veranderen kan slimmer en vooral ook sneller!


Vergroot de kans op verandersucces

Of het nu gaat om het invoeren van klantgericht werken, van agile werken, of om het leren werken volgens nieuwe privacyregels of governance richtlijnen, dan wel het implementeren van een nieuw CRM systeem, al deze veranderingen hebben iets met elkaar gemeen en zijn gestructureerd aan te pakken. Dat is het goede nieuws. Zelfs als het gaat om gewenste veranderingen op persoonlijk terrein, zoals bijvoorbeeld meer bewegen of minder eten, zijn er vijf gestructureerde stappen te nemen om op weg te gaan naar het gewenste gedrag. Dit zijn ze:


Stap 1: Gewenst gedrag

Dat is het helder beschrijven van het gewenste gedrag. Wat wil jij voor gedrag waarneembaar zien of horen? Schrijf dat uit. Dat vergt meestal best wat iteraties. Maak het meetbaar en haalbaar.


Stap 2: Gedragsindicatoren

Daarbij gaat het om motivatie, capaciteit en gelegenheid. Onderzoek in een workshop met een veranderteam wat de indicatoren zijn die het gewenste bedrag beïnvloeden. Het Triade-model, dat we eerder in deze blog behandelde, is daar een prima leidraad voor. Zoals hierin beschreven is alleen motivatie niet genoeg om mensen zich anders te laten gedragen.


Stap 3: Huidige gedrag

Gewenst gedrag kan alleen maar begrepen worden als het huidige gedrag bekend is. Nadat de gedragsindicatoren zijn vastgelegd kunnen alle leden van het veranderteam een persoonlijke inschatting maken hoe hoog de motivatie, capaciteit en gelegenheid van de doelgroep is.


Stap 4: Veranderaanpak

Tijdens deze stap wordt de verandering voorbereid door vooral te beschrijven wat er straks moet zijn en wat ervoor nodig is om dat te bereiken. Hierin gaat het om het duidelijk maken van alle benodigde interventies om de motivatie, capaciteit en gelegenheid op het gewenste niveau te krijgen. Daarnaast is het goed om tijdens deze stap ook na te denken over mogelijke negatieve effecten voor de betrokkenen en hoe daar mee omgegaan kan worden. Zie daarover ook mijn vorige blog 'Veranderen van de anderen? Analyseer het verlies'


Stap 5: Leren

Eigenlijk begint de verandering pas nu! Als tijdens de uitvoering het effect van de interventies wordt geanalyseerd, dan kan bepaald worden wat de beste opvolgende actie is. Door dit structureel te doen ontstaat een continu leermodel.


Bespaar tijd, kies voor structuur!

Om je te helpen, bij welk verandertraject dan ook, zijn deze vijf stappen op weg naar gewenst gedrag uitgebreid beschreven in een whitepaper. Voor trajecten waar het gaat om draagvlak te creëren kan ik je deze whitepaper van harte aanbevelen. Klik hier om jezelf veel tijd te besparen en verandering gestructureerd aan te pakken. Veel succes!


Remco Reitsma – ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden