ProjectReports

OGSM, een handig kompas om connectie te houden

OGSM, een handig kompas om connectie te houden



“Wat zijn jouw ervaringen als het gaat om de OGSM-methode?” Deze vraag stelden wij aan André Oost, facilitator bij Growth Leaders Network, die deze methode veel bij klanten toepast. In de vorige blog schreven we al dat OGSM “een strategieplan op een A4-tje” is en dat ProjectReports eind juni een online variant gaat aanbieden. In het gesprek met André gaan we in op zijn ervaringen met de OGSM-methode.


“Eerst even een stap terug…”

Daarmee start hij de conversatie. André legt allereerst uit dat de OGSM-methode niet bedoeld is om de allereerste stap van de strategie te bepalen. “Elke organisatie moet, om de juiste beslissingen te kunnen nemen, allereerst zelf op ontdekkingsreis gaan: de omgeving verkennen, zich afvragen hoe de business en de markt er over 5 tot 10 jaar uitzien, begrijpen wat er op technologisch en demografisch gaat gebeuren, weten welke wet- en regelgeving eraan zit te komen en bepalen welke waarde zij willen toevoegen voor de klant.

Pas als je inzicht hebt in al deze economische, maatschappelijke, sociale en omgevingsfactoren en de klantwaarden kent kan je gezamenlijk een koers bepalen, legt André uit. Welk scenario ga je volgen? AIs je niet goed weet wie je als organisatie wilt zijn en niet weet waar je naar toe wilt groeien, kan je in de basis verkeerde beslissingen nemen. “Ik heb ervaren dat het belangrijk is dat we de dingen in de juiste volgorde doen. Zo kun je verkeerde of geen conclusies trekken uit je SWOT-analyses wanneer je niet voldoende naar buiten kijkt naar de bewegingen die in de markt gaande zijn”, vertelt André. Zo kan als voorbeeld het hebben van veel vastgoed in de toekomst een voor- of een nadeel zijn voor jouw organisatie, afhankelijk van de conclusies op de omgevingsscenario’s.


Vervolgens is het tijd om dromen te realiseren

Na het analyseren van je omgeving en het onderzoeken van de markt en klantbehoeften wordt het tijd om na te gaan denken over toekomstscenario’s en bestemmingen te kiezen waar je als organisatie naartoe wilt groeien. Nu kan je als groep managers gaan dromen binnen een gezamenlijk toekomstbeeld. Wat gaat onze klant van ons vragen? Wie willen wij zijn voor onze klant? Wat gaan wij morgen anders doen? Hoe gaan we groeien door nog meer waarde toe te voegen?

In deze fase ga je jouw ‘overall objectives’ formuleren oftewel je visie. Van André mag je dit ook je droom noemen. En dan komt de uitdaging voor veel organisaties! “Ervaring leert dat er wel visies en strategieën worden ontwikkeld, maar dat er op een of andere manier toch in de uitrol in de organisatie, in de doorvertaling naar het tactisch en operationele niveau een disconnectie kan zijn”, vertelt André. Precies hier komt het nut van de OGSM-methode om de hoek kijken.


Met elkaar op koers blijven

De OGSM-methode wordt veel gebruikt door grote organisaties zoals Procter & Gamble, Mars of Coca Cola, vooral omdat daar de kans op disconnectie met de strategie groter is vanwege de grote complexiteit en aantal managementlagen. “Met de OGSM-methode vormen de strategieën van de top de ‘objectives’ (of doelen) van de organisatielaag daaronder. Zo kan je cascaderen tot het niveau van teams en kan elke managementlaag altijd teruggrijpen op één of meerdere lagen erboven. Op die manier begrijpen mensen waarom zij dingen doen en wat hun bijdrage is aan de organisatiedoelen. Daarom zeg ik altijd dat OGSM naast een strategisch planningsinstrument ook een effectief strategisch communicatiemiddel kan zijn.”

André voegt hieraan toe dat evaluatiehulpmiddelen, zoals Balanced Scorecards, nog wel eens de neiging hebben om te complex te worden gemaakt, waardoor het verband met de hoofdstrategie lang niet altijd duidelijk is. Grip en controle op de juiste koers blijkt dan plotseling uitdagend te zijn.


Zes tips van André

  1. Vergeet het voorwerk niet. Start pas met de OGSM-methode als de basis van de strategie, de koers, bekend is. (Organisatie objective).
  2. Houd bij opstellen van de Goals in de gaten waar je het allemaal voor doet en dat deze bijdragen aan het realiseren van je objectives: houdt de klantwaarde in het oog (van buiten naar binnen).
  3. Maak bij het opstellen van je OGSM keuzes waar je op in wilt zetten, bijvoorbeeld tot maximaal vijf strategieën.
  4. Voer alleen datgene uit wat herleidbaar is naar de hoofdstrategie. Het maakt je agenda leger, omdat onnodige acties doorgestreept kunnen worden.
  5. Gebruik voor zowel de objectives als de strategieën en acties steeds de formulering ‘DOEL door DOEN’. Voorbeeld; “We willen de expert zijn in de regio door onze mensen de beste opleidingen te geven.”
  6. En als de OGSM is ingevuld, dan begint het realiseren van de strategie: mensen moeten gaan bewegen. Geef daarom ruim aandacht aan de leiderschapskant.

Growth Leaders Network – Succesvol door leiderschap

Een methode is slechts een hulpmiddel om samen succes te bereiken. Een grotere kunst is het om andere mensen te bewegen, te helpen veranderen en gewenst gedrag te stimuleren. Dat is het vakgebied van André en zijn collega facilitators. Growth Leaders Network is een community van leiders, coaches en trainers die samen het Growth Leaders Network vormen. Zij helpen organisaties en teams om effectief om te gaan met veranderingen. Hun focus ligt op “persoonlijk”’ leiderschap waarbij zij organisaties leren om te leren. Ter inspiratie:

“When the world is constantly changing, the speed at which you can learn is the only thing that can give you a long-term, sustainable advantage. The problem is that while today’s companies are very good at processing information and producing outputs, they don’t know how to learn.”

Dave Gray – The Connected Company

Dit doen zij door het aanbieden van wetenschappelijk bewezen werkzame groeimethodes, voor organisaties, teams en individuen, die snel en eenvoudig toepasbaar zijn. Naast het bieden van groeiprogramma’s voor organisaties en teams, bieden zij ook volledig online programma's aan als 'Boost Jezelf' en een 'Game voor Teamontwikkeling'.

“Wat we doen is het vinden van de juiste mix tussen strategie, structuur en persoonlijke groei en geluk. Soms is de koers van de organisatie helder en beginnen wij direct met onze programma’s op leiderschap en cultuur. En soms moeten wij nog even terug naar de strategievorming”, sluit André af.


Dankwoord

Namens ProjectReports willen we André Oost hartelijk danken voor het delen van zijn bevindingen en bruikbare tips over OGSM.

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden