Meetrappelen of tegenstribbelen? 4 praktische trappeltips
Deze blog gaat over het betrekken van medewerkers, draagvlak creëren en collega’s het belang ergens van in laten zien. Interessant daarbij is dat blijkbaar de ene persoon veel beter in staat is om medewerking te verkrijgen dan een ander. Daarom heb ik 4 tips voor je om collega’s of andere betrokkenen met je mee te laten trappelen.
Tip 1: Benader gedragstype apart
Het kan voorkomen dat een groep medewerkers al staat te trappelen om mee te doen, terwijl een andere groep nog heel terughoudend, of helemaal niet reageert. Deze verschillende groepen kan je het beste apart benaderen, het zijn verschillende doelgroepen voor je communicatie en interventies. Om het eenvoudig te verwoorden: iemand die al aan boord is hoef je niet meer te overtuigen.
Tip 2: Gebruik gedragsmodellen en specialisten
Als je wilt weten tot welke doelgroep personen behoren is de “Maatstaf voor acceptatie en draagvlak (van Berenschot, Managementmodellen voor communicatie) een handig hulpmiddel om de doelgroepen vast te stellen. De maatstaf werkt als een thermometer en kent vijf stadia die een mens doorloopt voordat sprake is van draagvlak. In stadium vijf verandert de persoon houding en gedrag ten aanzien van de maatregel en wordt er gesproken van draagvlak: het gewenste gedrag wordt vertoond. Voorbeelden: de medewerkers werken nu volgens de door het project geïntroduceerde nieuwe procedure, of ze werken meer klantgericht als dat het doel van het project was. Veranderen is lastig en vergt vakmanschap. Zorg dat je beschikt over een adviseur interne communicatie die je kan helpen om de doelgroepen te inventariseren en per groep passende communicatie en interventies uit te werken. Dat verdient zich terug.
Tip 3: Check of jouw energie wel naar de juiste mensen gaat
Er zijn genoeg projecten aan te wijzen waar onbewust te veel mensen bij betrokken worden. Mogelijk herken je zelf ook dat niet alle collega’s die uitgenodigd zijn naar de bijeenkomsten van een project komen. De valkuil is dat je probeert alle medewerkers ‘mee te krijgen’ in de verandering. Dat hoeft echt niet altijd. Als je dat dan toch probeert verspil je onnodig tijd en energie. Houdt dus altijd scherp wat je per groep wilt bereiken.
Tip 4: Gebruik een pragmatisch boek
Als je zelf aan de slag wil gaan met verandermanagement kan ik je het pragmatische boek ‘Regel jij het draagvlak?’ van Monica Wigman van harte aanbevelen. Tip van Monica: als mensen zeggen “Ik word niet betrokken”, stel dan de wedervraag “Maar ben je wel betrokken?”. Afhankelijk van dit antwoord kan je dan met ze in gesprek gaan om te kijken hoe je ze kan betrekken. Het is een boek boordevol voorbeelden welke communicatie past bij de diverse veranderstrategieën.
Veel succes met de verandering. Als je het leuk vindt om daarover van gedachten te wisselen, stuur me dan een mailtje.