ProjectReports

Waarom helpt Scrum om je medewerkers te motiveren?

Hoe vaak heb je het wel niet als ondernemer met een klant meegemaakt? Nadat iedereen zijn stinkende best heeft gedaan om de deadline te halen, zegt de klant: “Fijn bedankt, maar waarom kan ik dit er niet mee? En dat niet?

 

Zo’n domper op de feestvreugde wil je uiteraard graag voorkomen. Omdat ik al jaren binnen allerlei organisaties werk, heb ik gezien dat het ook anders kan. Ik ben zelf erg geïnspireerd geraakt door de Agile-methode. En een van de meest succesvolle toepassingen die ik daarvan ben tegengekomen heet Scrum. Het is namelijk gewoon leuker werken, heb ik gemerkt. Zoals ik in mijn vorige blog schreef is Agile op de eerste plaats efficiënter, maar de psychologische kant – die vooral bij Scrum aan bod komt – spreekt me persoonlijk ook erg aan.

Je medewerkers worden er dus blijer van. En jij uiteindelijk ook! Want:

1. Medewerkers die rechtstreeks contact hebben met een klant en hun collega’s, voelen zich meer betrokken bij het project.
2. Als ze meer zeggenschap hebben over de gang van zaken, werken ze harder.
3. Is er een probleem, dan voelen ze zich meer verantwoordelijk om dat op te lossen.
4. Het is voor iedereen prettiger om niet maandenlang door te modderen maar op tijd bij te sturen. Dat geeft ook voor jezelf als manager/directeur een gerust gevoel.

Wat is ervoor nodig om van Scrum een succes te maken?

– Maak multidisciplinaire teams, dus stop medewerkers vanuit diverse disciplines in één team.
– Geef het team ook daadwerkelijk de kans om zelfstandig te werken en laat de controle los.
– Laat het team elke dag een kwartier met elkaar overleggen.
– Zorg voor krappe deadlines (elke twee of drie weken een versie opleveren).
– Nodig de klant en de productmanager uit voor de oplevering.

Even een uitstapje om iets te bewijzen…

Jaja, en wie zegt jou dat het inderdaad een succes wordt als je de werkwijze in je organisatie volledig omgooit? Goede vraag! In de ICT-sector is de Scrum-aanpak massaal omarmd en ook de ‘echte’ business werkt steeds meer volgens Scrum: marketeers, productmanagers en communicatie. Niet alleen bij start-ups. Meest bekende voorbeeld van grote organisaties is ING. In andere sectoren denk ik aan Buurtzorg Nederland. Deze zorgorganisatie was een van de eerste die met zelforganiserende teams werkte. Ze deden dat weliswaar niet officieel volgens de Scrum-methode, maar het basisprincipe was min of meer hetzelfde: de teams maakten zelf planningen, vakantieroosters, etcetera. Opeens wilde iedereen bij Buurtzorg werken. Nu hebben bijna alle thuiszorgorganisaties zelforganiserende of zelfsturende teams. De nieuwste trend is dat wijkverpleegkundigen niet alleen voor het verzorgen van een wond of de medicijnen langskomen bij cliënten. Ze mogen ook weer meer tijd besteden aan een praatje en vooral: meer zelf bepalen of dat praatje nodig is. Het beoogde doel: tevreden cliënten, tevreden familie en tevreden thuiszorgmedewerkers.

Reageren? Of wil je gewoon eens bijpraten? Tel. 06 – 53 24 77 43

Remco Reitsma

ProjectReports

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden