Het vuistdikke handboek van mijn boardcomputer heeft mijn auto nooit verlaten. Hadden de makers maar van de organisatiemethode Agile gehoord, dan was het vast anders gelopen… Daarom: misschien is dit ook wel iets voor jouw bedrijf!
Is er ook een gewone term voor Agile?
Jazeker, Agile betekent wendbaar. Oftewel flexibel. Oftewel: snel inspelen op veranderingen.
Wat houdt Agile in?
Deze organisatiemethode is de laatste tijd vooral bekend geworden dankzij Spotify en ING. Inmiddels werken veel grote organisaties ermee. Agile is gebaseerd op het Agile Manifesto, dat uit 12 principes bestaat. Een van de belangrijkste principes is (vrij vertaald):
Simpel, simpeler, simpelst
Werk je met Agile dan stelt de klant geen lange lijst met wensen over en doe je er ook geen jaar over om een systeem te bouwen – zoals vooral bij IT-projecten gebruikelijk is. Een multidisciplinair team gaat aan de slag en levert na twee of drie weken een eerste versie af. Klanten en collega’s mogen daar feedback op geven en vervolgens past het team het product of de software aan. Met elke feedbackronde wordt het beter en je gaat door tot het goed genoeg is.
Om even advocaat van de duivel te spelen…
Je zou zeggen: “Dat kost toch juist extra tijd?” In de praktijk is dat niet zo. Werk je volgens de traditionele methode dan wil de klant als je klaar bent immers bijna altijd dat je van alles aanpast. En dat is die klant ook niet helemaal aan te rekenen. Toch? Vaak komt het door nieuwe inzichten, nieuwe ontwikkelingen, interne personeelsverschuivingen of doordat hij eigenlijk niet helemaal wist wat hij wilde. Of de klant is in een andere valkuil gevallen: je hebt er op zijn verzoek allerlei zaken in gestopt die niemand uiteindelijk gaat gebruiken.
Praktijkvoorbeeldje:
Het is alweer enige jaren geleden, maar ik herinner mij nog erg goed dat een collega een heel simpel rekenmodelletje voor tussenpersonen in de hypotheekbranche ontwikkelde. Het programma kon maar 1 ding: het rekende precies uit wat een potentiele koper netto en bruto aan zijn hypotheek kwijt zou zijn. In eerste instantie gingen de wenkbrauwen wel even omhoog, maar uiteindelijk is het een prijswinnend rekenmodel geworden. En uiteraard konden de tussenpersonen uiteindelijk ook een print maken en een grafiek tevoorschijn toveren op hun laptop. Want dat is wat ze graag wilden. Dat doet mij sterk denken aan mijn boardcomputer. Meer dan gps, blue tooth en radio heb ik in de auto niet nodig. Jij wel?
Volgende keer: Hoe krijg je blijere medewerkers?
Reageren? Of wil je gewoon eens bijpraten? Tel. 06 – 53 24 77 43
Remco Reitsma
ProjectReports