Pas op voor het kaartenhuis van aannames
Recent las ik een artikel in de Volkskrant over een slechte, maar wereldberoemde verliezer: Donald Trump. Voor zijn omvangrijke vastgoedimperium heeft hij honderden miljoenen dollars geleend die hij, als hij geen president meer is, de komende jaren moet aflossen. De bezittingen van “The greatest, the best and the biggest” blijkt ineens een andere waarde te hebben; misschien wel geen waarde. Is er te veel van hem aangenomen door zijn onnavolgbare overtuigingskracht?
Duveltjes uit doosjes…
Het artikel deed mij automatisch denken aan een instortend kaartenhuis van business cases die niet gerealiseerd werden omdat ze waren gebaseerd op onjuiste aannames. Hoe solide is de business case echt als een opdrachtgever zegt dat alles onder controle is? “Everything is great” zou misschien door anderen “Everything is slipping” worden genoemd. Zo erg als bij Donald Trump zal het waarschijnlijk niet zijn, maar mensen hebben van nature de neiging om bepaalde zaken in een beter daglicht te plaatsen dan de werkelijkheid. Dat geldt ook voor projectmanagers en opdrachtgevers. Dan kunnen de bekende duveltjes uit doosjes komen. Nadat het project is afgerond blijkt dat de baten die in de business case waren bedacht slechts deels of zelfs helemaal niet te verzilveren zijn.
Slim omgaan met het kaartenhuis van aannames
In een masterclass voor opdrachtgevers van projecten, die ik met een collega geef, hebben we het omgaan met aannames ook behandeld. Onze conclusie is dat er altijd aannames zullen zijn; we kunnen immers niet in een glazen bol kijken en bij alles wat je onderneemt hoort een zeker risico. Dat maakt het uitvoeren van projecten ook spannend en interessant. De belangrijkste stap is de bewustwording dat aannames er zijn en dat je er iets mee moet doen.
Mijn vier tips:
- Schrijf allereerst de aannames altijd op in je business case en projectplan.
- Registreer aannames in het risicoregister van het project.
- Controleer de aannames regelmatig en bespreek ze met de stuurgroepleden en andere belanghebbenden, bijvoorbeeld door vermelding in de voortgangsrapportage.
- Als aannames niet juist blijken te zijn, stel dan je business case en projectplan bij.
Met deze tips voorkom je dat business-dromen instorten omdat er op een instabiel fundament gebouwd is. Ik wens je “The greatest, the best and the biggest” toe voor al datgene dat je waar wilt maken en voor “Make projects great again” kun je altijd contact met mij opnemen.
Remco Reitsma– ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]