ProjectReports

Oproep: Help jouw remote directeur!

Oproep: “Help jouw remote directeur!”


Hij of zij doet dagelijkse stand-up meetings alleen nog maar online, vanaf de bureaustoel zonder erbij op te staan. Via online scrumboards via bijvoorbeeld Trello wordt geprobeerd de grip en controle te behouden en goed te blijven (be)sturen. Toch heerst er dat gevoel dat er zaken uit handen glippen, omdat alles anders geworden is…

Het is jouw ‘remote directeur’, die nu ook op de thuiswerkplek zit en zich bijvoorbeeld de volgende uitdagende vragen stelt:

Gaat het wel goed met mijn medewerkers?
Normaal gesproken wordt dat letterlijk gezien, of vraagt men ernaar tijdens een ontspannen moment met een kop koffie erbij. Deze een-op-een momenten zijn ingeruild voor veel online vergaderingen met meerdere collega’s. Dan wordt het vragen naar het persoonlijke welzijn van een collega weleens vergeten.

Zijn er projecten waar ik mij zorgen over moet maken?
Het beantwoorden van deze vraag is complexer geworden. Op kantoor liep je dan gewoon even naar elkaar toe als je een vraag had over de status van een project. Vergeet ook niet dat non-verbale signalen nu nagenoeg ontbreken en het uitdagender geworden is om bij te sturen. Klopt het allemaal wel wat er gezegd wordt?

Hoe neem ik de juiste beslissingen vanaf de thuiswerkplek?
Als bestuurder gaat het erom dat er overzicht moet zijn over het grote geheel. Alleen doet zich een extra uitdaging voor; welke projecten moeten in deze onvoorspelbare tijd juist voorrang krijgen? In de oude situatie heb je je wellicht laten leiden door de zogenaamde ‘mijn project moet eerst collega’s’. Mogelijk is dat dit keer niet de juiste keuze.

Wat vinden onze klanten van het huidige klantcontact?
Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die projectmanagers detacheren. Alleen gebeuren die werkzaamheden nu ook grotendeels online. Klanten echt zien gebeurt daardoor minder frequent. Wordt er nog steeds de juiste kwaliteit geleverd en deadlines behaald? Het in de gaten houden of het huidige klantcontact op prijs wordt gesteld is iets wat niet vergeten mag worden.

Een toename van hulp aan remote directeuren
In de praktijk zien we dat grip en controle over projecten extra aandacht krijgt. De beschreven vragen doen zich voor in verschillende branches. Zo zijn we in gesprek met accountskantoren over de manier waarop verschillende financiële werkzaamheden bij klanten remote gemonitord kunnen worden, door het kiezen van de juiste kpi’s. Een overname project is nu eenmaal iets anders dan een project over de opstelling van een financiële jaarrekening. Maar ook praten we met directies van architectenbureaus die vanaf de thuiswerkplek, via een dashboard, te zien krijgen hoe het ervoor staat met alle lopende projecten.

Kunnen wij jouw remote directeur ook helpen grip te krijgen?
Wellicht ben je het zelf wel…

Remco Reitsma– ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden