Kies je voor strategisch 'bla bla' of heldere doelstellingen?
Kansen op misverstanden noem ik ze, en dat terwijl ze wel met de strategie van de organisatie te maken hebben. Het zijn van die doelen die mooi klinken, maar waar nauwelijks een waarde aan te geven valt. Als gevolg daarvan kan het voorkomen dat managers en medewerkers niet weten wat van ze verwacht wordt, of iedereen geeft zijn eigen invulling eraan. Daardoor verlies je tijd en richting. Een paar voorbeelden:
Een aantal mooie doelen uit de praktijk
Hieronder enkele voorbeelden van mooie doelen die weliswaar positief klinken, maar ervaar eens wat er met je gebeurt als je ze wat intensiever analyseert:
- We moeten onze klantcommunicatie verbeteren.
- We gaan met meer partners samenwerken.
- In 2020 gaan we duurzamer ondernemen.
En nu? Ga je meer klanten bellen, aardiger zijn, of milieuvriendelijker worden? Welk probleem moet worden opgelost? Bovendien klinken dergelijke doelen meer als een middel om een echt doel te bereiken: bijvoorbeeld meer omzet genereren door hogere klanttevredenheid.
Mijn oproep: Maak de strategische doelen concreet!
Ondanks alle goede bedoelingen mogen strategische doelen niet te abstract zijn, want dan heb je de kans dat de verkeerde acties en projecten opgestart worden. Als je er wat meer tijd voor vrijmaakt en de doelen uitwerkt door SMART doelstellingen te benoemen, dan kun je veel beter vaststellen wat voor projecten nodig zijn om die doelen te realiseren. Maak altijd een verdiepingsslag als je te veel mooie woorden tegenkomt is mijn advies. Zullen we de doelen er gewoon nog eens bijpakken? Een extra verdiepingsslag kan bijvoorbeeld de volgende heldere doelstellingen opleveren:
- We moeten uiterlijk 31 mei a.s. voor onze klanten 24/7 via het call-centrum bereikbaar zijn .
- Voor 31 december a.s. hebben we 3 nieuwe samenwerkingspartners in de zakelijke dienstverlening aangesloten en een extra omzet bereikt van minimaal € 75.000,-.
- Eind december willen we 10% minder energie verbruikt hebben en moet onze CO2 uitstoot met 30% zijn afgenomen.
Nu pas kan je echt plannen maken.
Schrijf de SMART doelstellingen op en hang ze aan de muur!
Ben je het met mij eens dat een verdiepingsslag van de doelen je veel beter in staat stelt om de juiste projecten te benoemen? Anders ga je bij het genoemde punt 3 ‘we gaan duurzamer ondernemen’ misschien wel milieuvervuilende koffiebekertjes vervangen voor keramieken koffiekoppen, maar heb je ook een vaatwasser nodig die meer energie verbruikt.
En dat was nou net niet de bedoeling…
Remco Reitsma– ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]