Eerst het goede nieuws: een uit de hand gelopen investering kan toch een succes worden. Een legendarisch voorbeeld is het Sydney Opera House. Dat zou 7 miljoen Australische dollar kosten en uiteindelijk stond de teller bij de opening op 100 miljoen. Het was bedoeld om grote opera’s op te voeren, maar daar bleek het ongeschikt voor – en parkeerruimte ontbrak. Wat deden de Aussies? Ze stelden de doelstelling bij: het Sydney Opera House moest een zichtbaar symbool voor het moderne Australië zijn. En dat werd het! Het iconische gebouw staat nu op ieders netvlies gebrand.
Zo lijkt het ook de Sagrada Familia in Barcelona te vergaan en ik hoop dat we wellicht op een goede dag over een heleboel jaar over de Noord-Zuidlijn zeggen: “Een staaltje typische Amsterdamse bravoure, we zouden niet zonder kunnen…”
Een aantal tips voor jou als directeur of manager
Tip 1
Kun je een ander doel bedenken?
Tip 2
Richt je eerst op de oplossing en pas later op het zoeken naar wat er fout is gegaan. Damage control! Bij een gesprongen waterleiding draai je toch ook eerst de hoofdkraan dicht en ga je dan pas op zoek naar het lek?
Tip 3
Vraag je af als je een besluit hebt genomen dat verkeerd is uitgepakt wat het je waard is om toch door te zetten. Doe je het alleen om gezichtsverlies te voorkomen of is het in belang van je organisatie?
Tip 4
Kijk niet meer naar wat het gekost heeft, maar naar wat het nog gaat kosten om het probleem op te lossen.
Wat kun je er zelf van leren?
Zo, en als je dat achter de rug hebt, dan kun je gaan kijken waar het fout ging en wat jouw eigen rol daarin was. Want daar kun je uiteraard van leren voor de volgende keer. Speel echter niet op de man als je uitzoekt waarom het fout is gegaan. Dat is destructief in plaats van constructief. Het verlamt je organisatie, want wie durft zijn nek dan nog uit te steken?
Handig checklistje:
* Zat het goed met je beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvormingsproces? (in mijn eerdere blogs kun je over de BOB-methode het een en ander lezen)
* Zijn de goede mensen en niet te veel mensen bij het besluit betrokken geweest? (zie de blog van 28 november)
* Heb je je voldoende verdiept in de buitenwereld? (Misschien zou je je de volgende keer nog wat meer kunnen verdiepen in de trends binnen je branche, je concurrenten, regelgeving, politieke of maatschappelijke ontwikkelingen, etcetera).
Tot slot
Niet alle verkeerd uitgepakte beslissingen zijn natuurlijk aan jou of je organisatie toe te schrijven. Sommige ontwikkelingen zijn te voorspellen. Soms is een mislukking gewoon het gevolg van domme pech. De wereldwijde economische crisis in 2008 had niemand zien aankomen.
Volgende keer: Afgaan op je intuïtie en ervaring is handig, maar ook risicovol
Reageren? Of wil je gewoon eens bijpraten?
Remco Reitsma
ProjectReports
Tel. 06 – 53 24 77 43