Veel projectmanagers spelen de ‘mooiweershow’, maar je kunt er de klok op gelijk zetten dat dit uiteindelijk eindigt in een vreselijke regenbui. Ik zie het ontzettend vaak gebeuren, vorige week zelfs nog.
Er rust op de een of andere manier in veel bedrijven een taboe op om bij de baas op tijd aan te kaarten dat een project niet helemaal naar wens verloopt. En wat gebeurt er vlak voor de deadline? De groene smileys in de rapportages worden vlak voor het einde van het project opeens rood. Paniek in de tent! Want dan valt er weinig meer aan te doen.
Als directeur of manager spring je uit je vel en roep je de verantwoordelijke medewerker op het matje. “Waarom ben je hier niet eerder mee op de proppen gekomen?” verwijt je hem of haar. De vraag is echter of je als directeur/manager je personeel wel alles kunt aanrekenen.
Wat is jouw rol als directeur/manager? 3 gouden tips:1. Jij kunt een cultuur kweken waarin iedereen wel durft te zeggen hoe het er echt voorstaat. Zo kun je aan het begin van het project zeggen: “Ik neem het niemand kwalijk als hij of zij aangeeft dat de seinen op oranje beginnen te staan. Maar ik reken het je wel aan als je dat te laat doet.”
2. Stel vanaf het eerste moment al bij elk overleg of elke rapportage de juiste vragen (zie mijn vorige blog).
3. Hou jezelf een spiegel voor: hoe ga je met mensen om die met een slecht bericht komen? Geef je ze op hun kop of complimenteer je ze met hun eerlijkheid en kijk je vervolgens samen naar mogelijke oplossingen?
Volgende keer: hoe neem je moeilijke beslissingen?
Reageren? Of wil je gewoon eens bijpraten?
Remco Reitsma
ProjectReports
Tel. 06 – 53 24 77 43