ProjectReports

Een bonus! Maar neem je hem aan?

Een bonus! Maar neem je hem aan?

Een recent bericht op de radio, over de bonusregelingen van een grote financiële instelling, was aanleiding voor mij om een stelling over bonusregelingen te deponeren. Ik ben benieuwd wat jouw mening hierover is.


Het bericht op de radio

“Medewerkers van ING moeten er rekening mee houden dat zij helemaal geen bonus of een aanzienlijk lagere bonus uitbetaald krijgen”. Dat is wat ik hoorde toen ik de A27 opreed richting kantoor. Naar aanleiding van dit bericht werd ik aan het denken gezet en formuleerde ik deze stelling:


“Projecten en bonussen gaan niet samen: de combinatie is onethisch!”


Nu kan ik mij voorstellen dat directeuren, managers en werknemers die bonussen ontvangen hier anders over denken. Vandaar hieronder enige toelichting:


De combinatie is onethisch

Iemand die de opdrachtgever is van een project, meestal het hogere management, heeft er zelf intrinsiek belang bij. Het goed afgeronde project levert bijvoorbeeld meer efficiency, blijere medewerkers, of meer tevreden klanten op. Met als gevolg het behalen van betere businessresultaten. Waarom dan extra profiteren als je al geld van de organisatie hebt mogen besteden aan jouw project? Dat geld had ook aan andere activiteiten of projecten besteed kunnen worden? Wat hebben je collega’s nog op hun verlanglijstje staan? Onethisch heb ik het genoemd, omdat ik het als ‘dubbel profiteren’ ervaar. Andersom wordt ook niet plotseling 15% van je salaris ingehouden als de resultaten tegenvallen. Dat zou trouwens best ethisch zijn als je toch besluit om bonussen uit te keren.


Projecten en bonussen gaan niet samen

Te vaak heb ik het zien gebeuren dat bonussen voor het op tijd afronden van projecten tot gevolg hebben dat de tijdsdruk het wint van het oorspronkelijk geformuleerde doel. “Het project moet eind dit kwartaal af, dan ontvang je…”. Met dit soort prikkels worden ook projecten doorgeduwd die eigenlijk een andere richting uit hadden moeten gaan; of gestopt hadden moeten worden. Uiteindelijk zou niet het halen van de einddatum van het project de prikkel moeten zijn, maar het realiseren van het oorspronkelijk geformuleerde doel, zoals een hogere efficiency. Ik vergelijk het zelf ook wel eens met bonussen die accountmanagers krijgen, waarbij klanten feitelijk in een hoek geduwd worden die vooraf bepaald is. Ze worden namelijk geduwd naar het product of de dienst waar de bonus op verdiend wordt. Je krijgt als klant dus iets wat je misschien niet zou willen hebben of iets waarvoor eigenlijk een beter alternatief bestaat. Dat is waarom ik geloof dat projecten en bonussen niet goed samengaan. Eens?


Discussieer mee

Gaan projecten en bonussen samen? En wat is wel of niet geoorloofd volgens jou? Ik zie uit naar je reactie en stel het delen van deze blog enorm op prijs voor een bredere discussie.

Remco Reitsma – ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden