ProjectReports

Beslis je zelf of luister je naar de werkvloer?

Dit is wat ik nog wel eens in de praktijk zie: managers of directieleden die zoveel projecten om handen hebben dat er lang niet altijd de juiste beslissingen worden genomen. Vandaar dit keer vier praktische tips voor betere besluitvorming die te maken hebben met de mensen in je organisatie:

Tip 1: Zoek naar de belangrijkste bottleneck

Als projecten de verkeerde kant op dreigen te gaan dan schiet je als manager meestal gelijk in de actie modus. Vaak speelt emotie dan een grote rol. Maar wordt er voldoende tijd genomen om een goede analyse te maken? Laatst kwam ik in de situatie dat een directie projecten wilde stopzetten omdat er een capaciteitsprobleem was bij de ICT-afdeling. Bij nadere analyse bleek dat er naar verkeerde data gekeken was. Neem dus voldoende de tijd om de echte bottleneck te analyseren. Als aanvullende tip: Lees hier hoe je bottlenecks op een eenvoudige manier kunt oplossen.

Tip 2: Bepaal of je projectplanning realistisch is

Hoe vaak komt het niet voor dat achteraf bleek dat je iemand nodig had die helemaal geen tijd in zijn of haar agenda had? Of dat een dure externe partij moest worden ingehuurd. Kortom, check bij de mensen zelf of ze beschikbaar zijn en over voldoende kennis en kunde beschikken.

Tip 3: Check of werknemers gekoesterd worden

Daarbij wil ik deze gedachte delen: ik constateerde laatst dat een aantal jonge potentials met vernieuwende ideeën de organisatie van een klant verlieten omdat ze zich niet opgenomen of geholpen voelden. Dan verdwijnt toptalent door het aanhouden van traditionele denkpatronen. Terwijl je juist die mensen nodig hebt om je organisatie verder te brengen. Ook voor je projecten zijn verfrissende ideeën goed bruikbaar. Een talentenklasje is niet voldoende. De vraag is of de leidinggevenden in jouw organisatie echt interesse in hun mensen hebben. Of draaien ze alleen het verplichte riedeltje af: voortgangsgesprekken, planningsgesprekken et cetera? Geef daarin zelf het voorbeeld. Dat begint met bereikbaar en zichtbaar zijn voor de mensen. Zie daarvoor tip 4.

Tip 4: Ga vaker klaverjassen!

Tsja, zal  jewel denken. Maar ik meen het serieus. Nooit zal ik vergeten dat ik jaren geleden bij een bank werkte waar de directeur iedere lunchpauze met de dame van de postkamer een spelletje klaverjassen speelde. Het doet mij sterk denken aan het programma Undercover Boss. Allebei een goede manier om te horen wat er echt in je organisatie speelt. Waardoor je betere beslissingen neemt en onnodige stress voorkomt.

Prettige vakantie!

NB: Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen.

Zin in koffie?

Remco Reitsma – ProjectReports – Tel: 06 -53 24 77 43

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden