In de wereld om ons heen draait alles om snelheid. Om te overleven moeten bedrijven razendsnel kunnen innoveren en zich aanpassen aan veranderende klantwensen. In de media lezen en horen we hoe het mis gaat met de winkelketens die zich niet snel genoeg aanpassen, zoals de V&D, Intertoys en Coolcat. Deze versnelling in de maatschappij is een belangrijke reden dat agile en Scrum zo populair geworden zijn. Maar aan deze nieuwe manier van werken zit ook een keerzijde voor directies. Want datgene wat snel voorbijkomt moet wel te interpreteren blijven.
Hoeveel informatie kan je echt verwerken?
Er zijn directieleden die pijn in de benen krijgen van al die stand-ups en demo’s waarin de scrumteams elke twee of drie weken aan hun stakeholders laten zien wat voor mooie producten ze hebben opgeleverd. De agenda’s van de directieleden waren al vol en raken nu helemaal overvol. Met als belangrijkste reden het teveel aan teams die ze moeten bezoeken om bij te blijven. Het wordt ondoenlijk om van ieder team te vernemen welke sprintjes er getrokken zijn. Niet dat ik geen voorstander ben van agile en Scrum, maar ieder mens heeft ergens een grens om alle informatie te begrijpen, te verwerken en overal bij aanwezig te zijn.
Overzichtsrapportages blijven belangrijk
Uiteindelijk moeten al die verschillende agile teams altijd een bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat en is er niets mis met een sanity check of dat ook zo is. Het kan namelijk voorkomen dat teams niet de snelle opleveringen weten te realiseren die verwacht worden van agile teams. Of dat er toch meer out-of-pocket kosten gemaakt worden dan begroot. Of dat er producten worden (door)ontwikkeld door een agile team die uiteindelijk maar beperkte waarde blijken te hebben. Helaas zijn er genoeg voorbeelden van mooi uitgewerkte oplossingen, bijvoorbeeld in de IT, die in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt worden. Natuurlijk zijn voor de teams zelf indicatoren als ‘team happiness’ en ‘velocity (productiviteit)’ zeer belangrijke indicatoren. Maar de directie wil nog steeds weten of de producten op tijd worden opgeleverd en niet te veel geld kosten. Terwijl de directieleden niet elke demo van al die teams kunnen bijwonen. Conclusie: zorg voor een overzichtsrapportage waarin de directie kan volgen hoe het met de voortgang en de belangrijkste indicatoren gaat. Voorbeelden van indicatoren zijn ‘tevredenheid stakeholders’, ‘opgeleverde business waarde’, ‘blokkades (‘impediments’). En voor de voortgang beschouw ik het zogenaamde Minimum Viable Product (MVP) als een ouderwetse ‘mijlpaal’. Daarvan kan je aangeven na hoeveel sprints je die verwacht op te leveren.
Minder pijn in de benen?
Laat ik vooropstellen dat deelname van de directie aan elke stand-up en demo enorm gewaardeerd wordt. Maar als het niet mogelijk is om voor alle demo’s ook tijd vrij te maken is er niets mis met één overzichtsrapportage waarin op een uniforme manier in één oogopslag duidelijk is hoe het met alle veranderinitiatieven staat. Ook als er een keer een stand-up of demo gemist wordt kan de besluitvorming verbeteren door begrijpelijke, duidelijke en goed te interpreteren informatie van de agile teams.
ProjectReports
Wij brengen met onze oplossing overzicht, inzicht en rust in al die verschillende veranderinitiatieven waar medewerkers elke dag met plezier aan werken.
Tijdens een online demonstratie laat ik het graag aan je zien. Staan mag, zitten natuurlijk ook.
Remco Reitsma – ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]