ProjectReports

Iedereen jouw strategie laten volgen? Dit helpt je erbij!

Iedereen jouw strategie laten volgen? Dit helpt je erbij!

Hoe kun je ervoor zorgen dat medewerkers zich betrokken voelen om datgene te doen waardoor de strategie van de organisatie een succes wordt? Dat is een uitdagende vraag waar veel directies mee worstelen. Goede engagement gaat allereerst over een gevoel van verbondenheid. Met deze 7 randvoorwaarden hoop ik dat jouw gekozen strategie een succes wordt.


Randvoorwaarde 1: Eén uniforme boodschap vanuit het management

Dit is wat mij betreft een basisvoorwaarde. Medewerkers kunnen verward raken over de strategie als managementleden onderling iets anders vertellen. De gekozen strategie zal daarom allereerst helder moeten zijn. Als daarvan afgeweken wordt moet je elkaar daar op aan kunnen spreken. Met een uniforme strategie gaan medewerkers, in veel gevallen, vanuit intrinsieke motivatie meewerken.


Randvoorwaarde 2: Niet het ‘wat’ uitleggen, maar vooral het ‘waarom’

Mensen zijn van nature geneigd om te gaan vertellen wat ze anders gaan doen. Belangrijker is echter dat medewerkers het eens zijn met deze beslissing, anders gaan ze niet volgen. Sterker nog, ze kiezen dan mogelijk andere bestemmingen. Leg daarom het waarom uit. Vergeet ook niet dat je vaak meerdere momenten nodig hebt om je strategie ook uit te leggen. Dan zullen zelfs medewerkers die iets anders vinden vaak toch meegaan.


Randvoorwaarde 3: Een klimaat van vertrouwen

Medewerkers zullen eerder extra stappen zetten en het beste uit zichzelf willen halen als dit in een klimaat van vertrouwen gebeurt. Als je ruimte geeft om mee te denken, ideeën in te brengen en mensen vrij laat spreken ontstaat er ook emotionele betrokkenheid bij datgene wat je voor ogen hebt.


Randvoorwaarde 4: Anticipeer op tijd op mogelijke bezwaren

Je zou het bijna kunnen vergelijken met de antwoorden op FAQ’s, frequently asked questions. Het is waardevol om al van tevoren te bedenken wat de juiste antwoorden zijn op mogelijke bezwaren. Anders loop je het risico om tijdens een discussie je overtuigingskracht te verliezen of een ongewenst antwoord te geven.


Randvoorwaarde 5: Enthousiasme/menselijkheid

Dit gaat over het ‘hoe’, want door enthousiaste presentaties, overtuigingskracht en geloof in de gekozen richting, zijn medewerkers eerder bereid met je mee te gaan. Vertel wat de nieuwe strategie hen op gaat leveren. What’s in it for them? Niet alleen voor de korte termijn, maar ook voor de toekomst. Het is net als reizen, waarbij je samen nieuwe doelen bereikt. Onderschat ook niet de rol van echtheid en authenticiteit, want hoe meer je dit toont, hoe vaker mensen bereid zijn je strategie te volgen.


Randvoorwaarde 6: Eerlijkheid/transparantie

Niet elke gekozen strategie werkt voor iedereen in zijn of haar voordeel. Goed leiderschap betekent dat je eerlijk moet zijn over feiten en aankomende veranderingen, ook als ze nadelig zijn. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat het vertrouwen onherstelbaar beschadigd wordt binnen een groter deel van de organisatie. “Eerlijkheid duurt het langst.”


Randvoorwaarde 7: Het geven van verantwoordelijkheid

Samen dezelfde koers volgen is waar het om draait bij strategie. Dat wordt extra gestimuleerd als medewerkers de ruimte krijgen om hun doelen na te streven die bij deze strategie past. Laat medewerkers autonomie en betrokkenheid ervaren en geef ze het gevoel competent te zijn. Dat kun je teruglezen in de zelfbeschikkingstheorie van Deci en Ryan. Een prima theorie om mee af te sluiten…


Remco Reitsma– ProjectReports – Tel: 06 – 53 24 77 43 – [email protected]

 


Interessant?

Meld je aan om 2x per maand waardevolle tips en tricks over projectmanagement te ontvangen


Aanmelden