Image Image Image Image Image Image Image Image Image
×

10 Jan

By

“Oud-in-the-box”

januari 10, 2018 | By |

Een wat merkwaardige titel wellicht, maar ik vond hem wel passend. Er zijn namelijk situaties waarbij er in projecten iets teveel vooruitgekeken wordt, omdat vernieuwing nu eenmaal aantrekkelijk lijkt. Dan kan het misgaan.
 

Nieuw, geen oud!– Oogkleppen in Rotterdam

Met verbazing las ik recent het bericht dat een bekend museum in Rotterdam aan het museumgebouw een nieuw hypermodern depot bouwt dat in 2020 toegankelijk moet worden, maar dat het museum en daarmee ook het depot, al snel drie tot vier jaar zal moeten sluiten.

Tegenstanders van de nieuwe aanbouw hadden er in 2006 al op gewezen dat eerst het bestaande oude museumgebouw moest worden opgeknapt omdat het vol met asbest zit en achterstallig onderhoud vertoonde. Maar daarvoor was onvoldoende draagvlak. De meerderheid van de Gemeenteraad gaf de voorkeur aan het uitvoeren van een mooi, gaaf en vernieuwend project. Nu is de schade veel groter en moet het hele museum dicht.

Oud vergeten betekent nieuw falen

Dit Rotterdamse incident staat niet op zichzelf. In 2015 stonden een heel weekend lang vliegtuigen aan de grond op de luchthaven Orly-Parijs. Ook hier hadden ze geen focus op ‘oud’ en kwam de storing omdat de software op het sterk verouderde Windows 3.1 draaide. In veel organisaties moet het hoofd ICT regelmatig zware strijd voeren om prioriteit te krijgen voor vervanging van oude hardware en softwaresystemen, waardoor de continuïteit steeds meer in gevaar komt. Directies en Management Teams geven doorgaans de voorkeur aan meer aansprekende vernieuwingsprojecten.

“Scoringsdrang en ambitie zijn fantastische mooie eigenschappen, maar zonder naar het verleden te kijken kan het ook misgaan”

Of het nu een museum, luchthaven of andere organisatie betreft, blijkbaar is de focus op iets wat ‘oud’ is vaak iets waar wij als manager niet mee geassocieerd willen worden. Als managers vertonen we vaak de neiging vooral vernieuwend bezig te willen zijn. Achterstallig onderhoud uitvoeren valt meestal niet in die categorie.

Twee leermomenten

1. Hou altijd het fundament in de gaten, de basis moet goed zijn.
2. Vernieuw alleen als je het oude begrijpt.

Wat voor project je ook uitvoert, het grotere belang van de organisatie moet altijd voorop staan. Dat voorkomt kostbare verrassingen.

Eens doorpraten hierover?

ProjectReports – Remco Reitsma – 06-53247743